Göm menyn

Omvärldsbevakning och spridning

Varför omvärldsbevaka via sociala medier?

Troligen sköter du redan idag en viss omvärldsbevakning i relation till din forskning. Det som dock går att fundera över är om du använder sociala medier i någon utsträckning för att bevaka dina områden. I det här avsnittet lyfter vi fram sociala verktyg som är bra att använda för omvärldsbevakning. Vi går även igenom ett antal steg som kommer hjälpa dig att omvärldsbevaka på ett mer strategiskt sätt.

 

omvSV

                                         

                                    Processbild för omvärldsbevakning

 

Arbetsgång

  1. Sök effektivt: lär dig att hantera Google och pröva även andra sökverktyg som DuckDuckGo. Fördelen med att använda DuckDuckGo är att den inte sparar någon användarinformation. Det innebär att träfflistorna blir neutrala. Leta relevanta # (hashtags) och även RSS-flöden som verkar intressanta att följa.
     
  2. Samla: spara det du hittar och nätverka med andra för att få en större bredd i samlingen. Ett sätt att samla innehåll från webben på ett strukturerat sätt är att använda tjänster som Twitter eller bokmärkestjänster som Scoop.it eller Pinterest. Du kan även använda dig av en RSS-läsare, exempelvis Feedly.
     
  3. Scanna av: gå igenom det innehåll du införskaffat. Analysera och sortera materialet.
     
  4. Distribuera: dela med dig av det du hittar, antingen via nyhetsbrev eller LiU:s egna mejllistor, Twitter, blogg eller webbsidor.
     
  5. Interagera: använd till exempel Twitter, mejl eller blogg.
     
  6. Utvärdera: hittar du det du vill? Analysera vad som skapat interaktion och vad som inte gjort det. Se över vilka sökord som används för att hitta till din hemsida, blogg eller annan kanal.
     
  7. Justera: ta bort, lägg till, ändra sökord för att få ett mer användbart flöde.

Hur sprider jag bäst min forskning?

I dag finns så många tidskrifter och andra publikationer att man som forskare i regel inte hinner omvärldsbevaka all ny litteratur inom sitt eget område. Det innebär att det är stor risk för att forskare inom ditt fält inte upptäcker dina nya publikationer. Därför är det viktigt att du aktivt sprider ditt arbete. Förlaget eller tidskriften du har publicerat dig hos omfattar endast en del av spridningsprocessen. För att öka spridningen av ditt arbete och därefter även dess genomslag behöver du arbeta med följande:

  • Gratis tillgänglig fulltext, med andra ord någon form av open access. Många förlag tillåter parallellpublicering så att din publikation kan bli gratis tillgänglig via DiVA.
  • Dynamiska webbplatser med uppdaterade listor av senast publicerade publikationer. Gärna med länkar till mer information och gratis tillgängliga fulltexter.
  • Använd Twitter strategiskt för att meddela nätverk med kollegor om din nya publikation. Inkludera länk till en gratis tillgänglig fulltext.
  • Använd Researchgate eller Academia.edu (vår sida om sociala nätverk för forskare).

För att maximera spridningen av ditt arbete överväg att:

  • Använda LiU:s avdelning Kommunikations- och marknadsenheten för att interagera med nyhetsmedia.
  • Skapa en profil på LinkedIn (vår sida om LinkedIn).
  • Blogga om din forskning och länka till dina publikationer.
  • Använda Facebook som en del av ditt arbete som forskare.
  • Bevaka din digitala profil.

Lästips

 

 

 

 

 

 

 

Kom-igång

1. Skapa ett konto på Twitter. Ägna lite tid åt att se hur detta verktyg fungerar.
2. Registrera dig på ett av dessa nätverk för forskare: Researchgate, Mendeley eller Academia.edu.
3. Läs riktlinjerna vid LiU och använd sunt förnuft, utan att vara rädd för att prova nya saker.
4. Behåll alltid de konton du väljer att skapa aktiva och länka samman dem.

 

Kontakt

Vill du boka in oss för ett seminarium?

Vi kan komma till din institution och berätta mer. Vi kan till exempelvis hjälpa din forskargrupp att komma igång med sociala medier.

Hör av dig till socialmedia@liu.se


OM OSS

Vi som har tagit fram den här resursen heter David Lawrence, Maria Svenningsson, Kristin Krantz, Anna Söderström och Sara Råsberg. Vi arbetar på biblioteket, IKT-studion och Kommunikations-och marknadsavdelningen vid Linköpings universitet.

 


Sidansvarig: webmaster@bibl.liu.se
Senast uppdaterad: Tue Sep 19 11:44:45 CEST 2017