Göm menyn

Twitter

Vad är Twitter?

Twitter är en mikroblogg där du har 140 tecken på dig att formulera en kommentar. En kommentar kan vara att skriva en text, att posta en länk, att ta en bild eller att diskutera ett ämne med andra. Du kan även vidareförmedla andras inlägg med hjälp av en så kallad re-tweet. Det går att använda Twitter både för att skapa nätverk och sprida information till andra men också för att omvärldsbevaka. Du kan koppla Twitter till andra kanaler såsom blogg, webbsida eller ett forskarnätverk, till exempelvis Researchgate.

Kom igång med Twitter

När du skapar ett konto på Twitter väljer du namn, men också användarnamn (välj ett kort!). Du bör även skriva en kort presentation med lämplig länkning till hemsida, blogg eller annan sida där du är närvarande på nätet.

Fundera över vad du vill använda kanalen till och i vilket syfte. Låt din roll i vald kanal utvecklas, den behöver inte vara statisk över tid. Det är en rätt hög toleransnivå inför att till exempel blanda svenska och engelska. Det enda som är statiskt i en kanal som Twitter är egentligen formatet – du har 140 tecken på dig att formulera något.

Nästa steg är att följa intressanta personer. Med hjälp av Twitters sökfunktion kan du söka efter personer, företag eller organisationer som är av intresse för dig. Du kan exempelvis börja följa Linköpings universitet eller något av dessa konton. När du börjat följa dem märker du att det dyker upp tweets i ditt flöde på din startsida.

Ett annat sätt att hitta intressanta personer är att välja en som får vara utgångspunkt – och se vilka hen följer. I takt med att du börjar följa så kommer det dyka upp följare även till dig. Att bygga ett nätverk på Twitter är inte helt olikt det som sker i verkliga livet - det kräver lite jobb och engagemang för att få till meningsfulla kontaktytor. Hur ofta du läser av flödet eller lägger ut tweets är naturligtvis upp till dig själv, men tänk på att vara aktiv för att utnyttja kanalen på bästa sätt.

Det finns en hel del andra hjälpmedel för att strukturera upp och scanna av dina flöden än dem som erbjuds via Twitters huvudsida. Det går till exempel att använda Tweetdeck som en app till webbläsaren Chrome eller appen Hootsuite (finns både till dator och mobil).

 

En introduktion till Twitter från HowCast (på engelska)

Ordlista för Twitter

  • @ (mention) - Någon nämner dig med hjälp av @+ditt användarnamn och du får en notifiering under "notiser".
  • RT (re-tweet) - Om någon annan skrivit en bra tweet så behöver inte du formulera ännu en - RT:a det andra skriver, det visas då för dina följare.
  • Tweet - Det du skriver på Twitter, samlat i 140 tecken, det är en tweet.
  • MT (modified tweet) - Om du vill skicka vidare en annan tweet, men med en viss modifiering är det bra att skriva MT istället för RT.
  • # (hashtag) - En slags etikett/kategorisering av tweetens innehåll går att understryka med hjälp av #. Det går även att följa specifika #, exempelvis #LiU eller konferensspecifika #.
  • DM (direct message) - Det går att skicka direktmeddelanden till varandra på Twitter som inte postas publikt.

 

 

 

Kontakt

Vill du boka in oss för ett seminarium?

Vi kan komma till din institution och berätta mer. Vi kan till exempelvis hjälpa din forskargrupp att komma igång med sociala medier.

Hör av dig till socialmedia@liu.se


OM OSS

Vi som har tagit fram den här resursen heter David Lawrence, Maria Svenningsson, Kristin Krantz, Anna Söderström och Sara Råsberg. Vi arbetar på biblioteket, IKT-studion och Kommunikations-och marknadsavdelningen vid Linköpings universitet.

 


Sidansvarig: webmaster@bibl.liu.se
Senast uppdaterad: Tue Sep 19 11:36:21 CEST 2017